4 x tips om je blog te promoten!
Als blogger ben je continue bezig met het promoten van je eigen merk. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? En waar begin je? In dit artikel geef ik je een aantal tips om je blog te promoten.
Wees aanwezig op Social media
Het aller belangrijkste voor een blogger zijn de social media kanalen. Alles draait er tegenwoordig om. Houd er ook rekening mee dat je als blogger met alleen een website een hele hoop potentiële opdrachten mis loopt. Wellicht heb je wel eens eerder gehoord van een “marketing mix”. Dit is iets wat vrijwel iedere marketeer gebruikt om hun marketing strategie in te richten. Niet op social media zijn betekend dan ook dat je voor een marketeer maar een “kleinere” waarde hebt.
Voor jezelf is het ook absoluut van belang om op social media actief te zijn. Het kan je merk alleen maar ondersteunen en daardoor ook meer aandacht creëren voor je blog. Link bijvoorbeeld op Facebook door naar je nieuwste blogs. Of plaats je artikelen in speciale groepen waar je je blogs mag spammen. Is Instagram meer wat voor jou? Deel dan bijvoorbeeld dagelijks op het zelfde tijdstip je nieuwste blog op je stories. Door relevante en frisse content te blijven plaatsen bereik je steeds meer mensen waardoor je je bereik weer vergroot.
Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief kan ook zeker interessant zijn om je doelgroep te bereiken en je blog te promoten. Zowel voor je lezers als voor je klanten kan je een meerwaarde creëren met een nieuwsbrief. Zorg er wel voor dat je altijd relevant en vernieuwend blijft. Door een interessante titel aan je mailing mee te geven vergroot je de kans dat mensen er op zullen klikken. Wanneer je een nieuwsbrief maakt voor je lezers is het wel belangrijk om op te letten dat je niet te veel gaat spammen. Een wekelijkse nieuwsbrief is ok, maar ga niet dagelijks een mail sturen.
Wees vernieuwend, ook in je marketing!
Wat dacht je van een leuk relatiegeschenk na het afronden van een leuke opdracht? Of bijvoorbeeld rond de feestdagen een klein presentje naar je klanten? Allemaal simpele dingen die er voor zorgen dat je toch weer even in the picture komt bij je klanten. Je kunt natuurlijk pennen met logo laten bedrukken. Maar wanneer je nét even iets verder wilt gaan kun je ook een jas laten bedrukken. Zo heb je gelijk een wandelend reclamebord!
Visitekaartjes, doen of niet?
Een vraag die ik best vaak kreeg tijdens het bezoeken van events was of ik een visitekaartje had. In het begin had ik dat niet. En achteraf is dat best dom geweest. Alleen de vraag of ik een kaartje had gaf al aan dat mensen contact wilde opnemen. En wanneer je dan zonder zit baal je achteraf wel als er geen contact meer komt. Dus ja, mijn advies is doen! Ook wanneer je bijvoorbeeld een winnaar zijn of haar prijs opstuurt is het heel slim om er wat kaartjes bij te doen. Zelf schrijf ik er ook altijd even een kort briefje bij om het net even wat persoonlijker te maken en om te vragen of ze mij willen taggen als er wat wordt gepost. (weer extra promotie!)
Ik schreef hierboven al dat het zeker slim is om actief te zijn op social media en dat er op facebook een aantal hele fijne groepen zijn om je blogs op te delen. Om je op weg te helpen een paar van mijn favoriete groepen met je:
Bloggers Nederland / De Bloggergroep / The Blogboard / Spam je blog! / Bloggermagazine
Al deze groepen vind je op Facebook en je kunt je er gratis en voor niets bij aansluiten. Wanneer je dan een nieuw artikel gepubliceerd hebt kun je deze delen in de groep.
Hopelijk heb je wat aan deze tips! Succes met het promoten van je blog, en laat vooral een linkje naar je blog achter in de comments (gelijk weer een leuk promotie plekje toch!)