Lopen, fietsen en wandelen. Sommige onder ons doen het liever alleen terwijl andere het verkiezen om dit in groepsverband te doen. Als je zelfstandig sport, dan kan je het doen op jouw eigen tempo, maar als je samen met andere personen aan sport doet dan ben je misschien gemotiveerder. Er zijn zowel voor -als nadelen verbonden aan alleen trainen of groepstraining. Wat past er beter bij jou?

Eentonigheid versus grote variatie

Een van de voordelen van groepstrainingen is dat er meestal al trainingsschema’s opgesteld zijn voor jou door de lesgever of trainer. Zo moet jij en de andere sporters niet nadenken over de oefeningen – gewoon samenkomen en er direct aan beginnen. Toch kan dit ook een negatieve impact hebben op het sporten. Om iedereen op een gelijk niveau te krijgen, worden de oefeningen steeds vaak herhaald waardoor er een soort van eentonigheid kan ontstaan. Als je gaat voor de individuele aanpak, dan zullen jouw trainingen gevarieerder zijn. Of je nu samen met een personal trainer werkt of je je jouw schema’s zelf opstelt, je zal er gegarandeerd meer variatie kunnen insteken aangezien je alleen rekening moet houden met jouw eigen fitheid.

field-hockey-player-girls-game-163526

To go or not to go? That’s the question!

Wil je beginnen sporten maar vind je de motivatie er niet voor? Dan is trainen in groep zeker iets voor jou! Tijdens een groepstraining ontstaat niet alleen een groepsverband, maar ook een soort van positieve groepsdruk. Deze druk zorgt er voor dat je jezelf wil overtreffen om niet te moeten onderdoen voor de anderen, waardoor je sneller de motivatie zal vinden om aan sport te doen. Je geeft ook minder snel op want je wilt niet achterblijven op de rest van de groep. Je leert nieuwe mensen kennen waarmee je ook buiten de sportschool kan afspreken om bijvoorbeeld te gaan shoppen of naar een voetbalmatch te gaan kijken.

De samenhorigheid zal er voor zorgen dat je niet alleen individueel verbetert, maar ook dat de team spirit zal stijgen. Dit is zeer handig bij groepssporten zoals volleybal, hockey en voetbal en zeker als je verschillende titels wil binnenhalen. Het is namelijk door deze motivatie, teamgeest en ongelofelijk talent dat voetbalploegen zoals Ajax, AZ en Feyernoord hoog in de eredivisie-stand 2019/2020 eindigde en dat zij al verschillende jaren tot de top van het Nederlands voetbal behoren. Ook de vrouwelijke nationale ploeg, het Nederlands handbalteam voor vrouwen en de vrouwelijke Nederlandse hockeyploeg konden al verscheidene titels in de wacht slepen dankzij de samenhorigheid tussen de speelsters, hun bedrevenheid en doorzettingsvermogen. Als je daar nog de grote steun van supporters en de sponsoring van onder andere Ziggo, AFAS Software en Droomparken aan toevoegt, dan staat er jou en jouw medespelers nog een gouden toekomst te wachten. Ja, samen kom je tot nog betere resultaten!

Individueel trainingsschema

Een van de elementen waarom individueel trainen beter is dan sporten in groep is het persoonlijk trainingsschema. Als je alleen traint, kan je je richten op welke doelen je wil bereiken, wanneer je wil gaat sporten en kan je op jouw eigen tempo trainen. Wil je graag individueel trainen maar weet je niet goed hoe, dan is het inschakelen van een personal trainer een goede oplossing . Hij of zij zal je, net zoals in groepsverband, meer motiveren maar er zal ook gebruik gemaakt worden van een individueel trainingsschema dat volledig op jouw maat gemaakt is. Dankzij de combinatie van de grotere motivatie en de persoonlijke aanpak, zal je meer mijlpalen kunnen bereiken dan oorspronkelijk gedacht.

Het vermijden van blessures

Als sporter wil je het oplopen van een blessure te alle tijde vermijden. Dit gaat veel gemakkelijker als je individueel traint dan in groep. Het is namelijk gebleken dat omwille van de groepsdruk, de sporters nog meer tot het uiterste gaan. Zo zouden vrouwen die zich in groep voorbereiden op bijvoorbeeld een marathon 2,5 keer meer kans maken op het krijgen van blessures dan vrouwen die alleen trainen. Behalve de groepsdruk zijn ook gemeenschappelijke trainingsschema’s en onrealistische verwachtingen redenen waarom dit gebeurt.

De uitvoering

Het oplopen van die blessures kan niet alleen te maken hebben met de groepsdruk maar ook met het verkeerd uitvoeren van de oefeningen. Lopen en fietsen zijn gemakkelijk uit te voeren, maar als je bijvoorbeeld wil gaan voor krachtoefeningen in de fitness met jouw vrienden, dan is de kans groot dat je deze oefeningen verkeerd zal aanpakken. Als je er alleen aan begint, dan zal je waarschijnlijk niet weten hoe de toestellen werken dan zal je waarschijnlijk niet weten hoe de toestellen werken waardoor je de oefeningen niet naar behoren zal uitvoeren. Neem je deel aan groepslessen in de fitness? Dan is het juist uitvoeren van de oefeningen ook een hele grote klus. De lesgever vertelt je in het begin hoe je de oefeningen moet doen, maar hij of zij zal niet iedereen voldoende individuele aandacht kunnen geven waardoor je voor het grootste deel op jouw eigen (beknopte) ervaring aangewezen bent.

In groep trainen of alleen?

Train je nu beter in groep of toch alleen? Wel, het antwoord op die vraag is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het hangt namelijk af van welke doelen je wil bereiken, of je genoeg gemotiveerd bent en of je graag gevarieerde trainingsschema’s hebt.