De nieuwste ontwikkelingen in de verzekeringssector

Een ieder krijgt weleens te maken met verzekeringen. Sommige personen dienen een autoverzekering af te sluiten. Weer anderen moeten nadenken over een woningverzekering. Er zijn ook anderen, die een medische verzekering moeten afsluiten. Uiteraard is het van belang om te weten wat de nieuwste ontwikkelingen zijn in de verzekeringssector. Dit zal dan ook nader besproken worden in dit artikel.

Gepersonaliseerde producten

Een van de technologische ontwikkelingen is het bieden van gepersonaliseerde producten. Met de digitale economie zullen ze producten moeten bieden die afgestemd zijn op het gebruik van cliënten. Het digitale brengt met zich mee, dat verzekeraars geen behoefte meer zullen hebben aan tussenpersonen. Er zal ook minder behoefte zijn aan enige vorm van menselijke interventie. Zonder digitalisering gaat een groot deel van de premiekosten verloren aan distributiekosten. Digitalisering zal dat ook tot het verleden laten behoren.

Met verdere digitalisering zullen microverzekeringen haalbare opties worden. Dat geldt ook voor flexibele dekkingsopties. De verzekeraars zullen op gegeven moment ook peer- to- peer verzekeringen kunnen aanbieden. Verder zullen apps de relaties tussen cliënten en verzekeraars opnieuw verstevigen.

Verzekeraars kunnen ook gebruik maken van Application Programming Interfaces of te wel API’s. Deze maken het mogelijk om op inzichten gebaseerde aanbiedingen te creëren. Verzekeraars kunnen ook betere en nauwkeurigere risicoanalyses doen. Hierdoor kunnen ze dan gepersonaliseerde premies aan klanten bieden. Deze vorm van digitalisering voorkomt ook de stijging in het aantal valse claims. Een goede ontwikkeling dus!

Artificial Intelligence

Steeds meer verzekeraars maken gebruik van de Artificial Intelligence technologie. Hierdoor wordt data van personen beter verwerkt. Daarnaast kunnen de AI- algoritmen worden verbeterd. De AI-technologie zorgt er ook voor dat tussenhandelaren kunnen worden geëlimineerd. Ook alle papierwerk kan tot het verleden gaan behoren. En bovendien zal er ook sprake zijn van minimalisatie van fraude. Hierdoor kunnen bedrijven snellere en kostenbesparende risico analyses maken.

Er zijn zelfs AI-applicaties ontwikkeld die het aantal claims per jaar kunnen schatten. Voor de automatisering van polis- onderhoud en claimbeheer kunnen bedrijven bots inzetten. Zij zullen eigenlijk het werk van de front- en back office overnemen. Bedrijven zullen daardoor in staat zijn om snellere en persoonlijkere klantenservice te bieden. AI en automatisering zullen de bedrijfsresultaten in klantervaring aanzienlijk beïnvloeden en verbeteren. Dit geldt ook voor kostenoptimalisatie, operationele efficiëntie, markt concurrentievermogen en nieuwe bedrijfsmodellen

Technologie en betere analyses

Weer een andere ontwikkeling is het gebruik van drone- en beeldtechnologie. Deze maken het voor verzekeraars mogelijk om beelden van hoge kwaliteit te verkrijgen. Hierdoor kan men nauwkeurige schattingen en analyses maken van eigendommen op afstand. Verzekeraars zullen hierdoor besparen op het inzetten van personeel. Medewerkers hoeven niet meer persoonlijk langs te sturen om de schade te schatten.

Daarnaast zullen verzekeringsmaatschappijen ook in staat zijn om sneller claims af te handelen. Men kan verder ook betere risicoprofielen in elkaar zetten. Dit zal hen beschermen tegen risico’s welke het bedrijf kan oplopen. Bepaalde bedrijven maken gebruik van voorspellende analyses. Hierdoor kunnen zij complex klantgedrag modelleren. Men bereikt hiermee verbeterde prijs nauwkeurigheid en de beslissingstijd wordt aanzienlijk verminderd.

InsurTech bedrijven

Verzekeraars zullen genoodzaakt zijn om in zee te gaan met InsurTech-bedrijven. Deze bedrijven kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar innovatieve producten en diensten. Over het algemeen zal het een win-winsituatie zijn. Verzekeringsbedrijven zullen profiteren van snellere resultaten bij het afsluiten van een verzekering.

Het verkrijgen van toegang tot grotere klantenbestanden, financiering en domeinexpertise zullen echter aan deze bedrijven worden toegekend. Het moet zorgen voor nieuwere modellen en inkomstenstromen. Er kan een stijging van de winst en een daling van de bedrijfskosten worden verwacht. De opkomst van kwaliteits aanbiedingen die waarde bieden en algemene klantervaringen bevorderen, zal ook toenemen.

Tot slot

Er zijn verschillende redenen waarom verzekeraars mee zullen gaan met de technologische ontwikkelingen. Digitalisering en het gebruik van AI- technologie zijn daar enkele voorbeelden van. Voor beginnende huiseigenaren en autobezitters is een verzekering een van de belangrijkste dingen om te overwegen. De opkomst van veranderingen en nieuwe opties is dus van vitaal belang voor zowel verzekeraars als hun klanten. De ontwikkeling creëert dus waarde voor verzekeraars.

Voor verzekeraars betekent het niet alleen dat ze kosten kunnen besparen, ze kunnen ook claims sneller afhandelen. Ze zijn in staat betere risicoprofielen te ontwikkelen en risico’s voor het bedrijf in te schatten. De klant zal in de toekomst complexere  financiële producten kunnen gebruiken. Ze hebben ook minder tijd om te wachten tot claims zijn opgelost en kunnen ook rekenen op een betere klantenservice. Het is miljarden dollars waard. De sleutel is om te begrijpen hoe en wanneer verzekeraars dit potentieel kunnen aanboren. Dit door gebruik te maken van bestaande en nieuwe technologieën.

De nieuwste ontwikkelingen in de verzekeringssector