Voor mij een droom die uitkwam, een reis naar New York! Al ongelofelijk lang droomde ik van deze bestemming en dan met name rond kerst. De kerstsfeer vind ik sowieso heerlijk, waar ook ter wereld, maar om de een of andere reden leek het me nog magischer in New York. Vandaag vertel ik je wat je zeker moet gaan doen in New York en hoe je het meeste uit je reis haalt.

Allereerst stel ik mezelf graag even voor. Ik ben Jolanda, 31 jaar en alweer 2,5 jaar getrouwd met mijn man Kevin. We hebben een dochter van 2,5: Benthe en een zoontje die 28 maart dit jaar geboren is: Brody! Voor we ons gezinnetje stichtten hebben we lekker veel gereisd met z’n tweeën, denk aan Miami, Mexico, Curaçao en een geweldige rondreis door Californië en Las Vegas. Mijn droom New York kwam onverwachts uit toen mijn man me soort van verraste en dit reisje zomaar ineens voorstelde. Eind november zijn we met zijn tweeën naar New York gevlogen. Dochter bij opa en oma en wij heerlijk ons ding doen waar we goed in zijn: reizen en genieten!

Wie al eens in New York geweest is weet, het is een mega grote stad!! Ideaal dus als je een hotel hebt dat lekker centraal ligt. Wij hadden het New Yorker hotel geboekt. Dit lag lekker centraal ten opzichte van de bezienswaardigheden, maar was ook goed bereikbaar met de metro en het vervoer van en naar de luchthaven JFK (dit deden wij per Airtrain, goedkoop en snel). Dit hotel is echt een goede tip, want hoewel we evengoed veel geld kwijt waren (rond de €200,- per nacht per kamer) viel dit in verhouding reuze mee. Een vierkante meter in New York is nu eenmaal duur.

Zelf kiezen we overigens nooit voor ontbijt bij het hotel. We eten liever ergens wat voordat we erop uit trekken of nemen wat mee voor onderweg. Zo spaar je wat tijd. Tegenover ons hotel lag een Starbucks, handig! Voordat we dan ook in de ochtend weggingen wipten we altijd even binnen voor een warme chocomel en een lekker chocoladebroodje.

Ons hotel lag vlak bij Penn Station, een van de grote en centraler gelegen stations waar treinen vertrekken, maar ook bussen en metro’s. Aangezien de metro een heel goed, snel en goedkoop alternatief is om te reizen kun je hiervoor kiezen. Nadeel: je reist onder de grond en ziet zo niets van de stad. Wij hebben er daarom voor gekozen om alles (nou ja bijna alles) te lopen. Dit waren vaak 20 tot 25 kilometers per dag en als je vijf maanden zwanger bent is dat best wel veel. Thuis moest ik dan ook echt even op krachten komen, maar het was het zeker waard!!

Onze eerste avond hebben we niet veel gedaan. We hebben wat rondgelopen en zijn richting Times Square gelopen wat ongeveer een kwartier lopen was in de drukte. Magisch om te zien!! Hier zijn we dan ook nog een paar keer terug geweest. Ook hebben we Macy’s bezocht. De etalages zijn overigens het mooiste rond deze tijd van het jaar. Naar binnen gaan hoeft niet echt, daar was het niet zo heel bijzonder en een beetje vergelijkbaar met de Bijenkorf.

De volgende dag gingen we naar het Vrijheidsbeeld. Dit hebben we met de metro gedaan, want het was erg ver om te lopen. Zelf wilde ik eerst met de gratis ferry richting Staten Island gaan. Kost je niets en je vaart langs het Vrijheidsbeeld af. Kevin wilde echter het eiland op, dus hebben we vooraf thuis al tickets gekocht voor de ferry incl. toegang tot het eiland. Achteraf een goede beslissing, want dit is toch wat specialer. We wilden graag tot in de kroon in het Vrijheidsbeeld zelf, alleen waren deze tickets al uitverkocht toen we boekten (aan te raden is minimaal drie maanden vooraf te boeken anders zit het vol). Na dit bezoekje vaart de ferry via Ellis Island terug naar Manhattan. Hier wilden we eigenlijk niet uitstappen, maar hebben het toch maar gedaan. Wat als je spijt krijgt hé haha. Het was leuk, niet heel bijzonder. Heb je dus niet veel tijd, sla dit dan lekker over.

Terug op het vaste land van Manhattan zijn we naar Wall Street gelopen. De bekende stier viel reuze tegen. Wat is dit een klein ding zeg! Ook Wall Street zelf is niet heel bijzonder. Erna hebben we nog het nieuwe One World Trade Center bezocht en natuurlijk de herdekkingsmonumenten van 9/11. Daar kreeg ik zelf even de rillingen. Ondanks de drukte was het er zo stil en hoorde je het water wegstromen in de gigantische putten. Zeker een bezoekje waard! Daarna zijn we door naar de Brooklyn Bridge gelopen. Hier kun je een fiets huren om helemaal naar de overkant te fietsen (lopen kan ook, maar is ver), maar dit raad ik niet aan. Hoewel er een fietspad is, is het er onwijs druk met voetgangers die ook over het fietspad lopen. Fietsen lukt dan niet echt fatsoenlijk. Wij waren er met zonsondergang, prachtige timing!

De volgende dag stond Central Park op de planning. Hier zijn we met de metro naartoe gegaan, omdat we in het park veel wilden lopen. Maar goed ook, want wat is het groot! Er zijn tal van mooie plekken in het park, zoals een kasteeltje met een prachtig uitzicht en natuurlijk de welbekende Bethesda fontein (Friends) en Terrace. Ben je net als ik een jaren 90 kind, dan kun je je hart ophalen aan de leuke plekjes uit Home Alone. We zijn tot de helft ongeveer gelopen en hebben daarmee de gehele onderste helft van het park gezien. Naar mijn mening ook het meest interessante deel. Eenmaal terug wilden we even buiten kijken bij het Plaza hotel en zijn we de Trump Tower in geweest. Jemig, wat een beveiliging stond daar zeg. Wel gaaf om te zien, want je kunt er gewoon naar binnenlopen en zelfs een hapje eten. Let wel op dat je geen gekke dingen in je tas hebt die kunnen worden gezien als een wapen. Je moet namelijk door poortjes en je tas wordt gecontroleerd.

New York

Die avond nog zijn we het Empire State Building opgegaan. Ook deze kaartjes kocht ik thuis vooraf. Je print ze uit en het scheelt serieus lang wachten! Tot de 80e verdieping ga je met de lift. Erna heb je de keuze…of zes verdiepingen traplopen of met de lift. Stoer als ik was met de baby in mijn buik liepen we die zes verdiepingen. Appeltje eitje en veel sneller! Het uitzicht was geweldig! Al had ik het ook graag een keer overdag gezien, want dan zie je Central Park mooi en herken je nog beter de gebouwen.

Onze laatste dag hebben we nog wat gebouwen bezocht zoals het Grand Central Station. Mooi, niet heel bijzonder. Dit geldt ook voor het Chrysler Building. Je moet goed omhoog kijken wil je het zien, anders loop je er zo langs. We zijn overdag nog eens naar Times Square gegaan en hebben rondgelopen bij Broadway. Dit laatste viel me zelf wat tegen. Diezelfde avond vlogen we nog terug naar Nederland. Met pijn in de voeten weliswaar, maar wat was het tof!! Mocht je meer over mij willen weten, kijk dan eens op zazazoo.nl!

Ben jij al eens in New York geweest?