Vooroordelen over bloggers

Afgelopen week zat ik met een vriendin te praten over al die achterlijke vooroordelen over bloggers en bloggen. Ik kreeg namelijk een wel heel gek mailtje binnen. Benieuwd? Lees dan snel verder.
Hoe vervelend is het als mensen niet verder lezen dan hun neus lang is! Zo had ik onlangs een mailtje gestuurd naar een PR Bureau die een hele leuke klant hebben (een beauty merk) die perfect bij mijn site en doelgroep past. Echter kreeg ik na een paar minuten al een mail terug met daar in: Op dit moment hebben wij geen klanten in ons portfolio die aansluiten bij Beauty Unboxing, maar we weten je te vinden! Toch heel gek, want als je het mij vraagt paste het bedrijf waar het om ging prima bij mijn site.
Ook heb ik vaak zat de reactie terug gekregen: Bedankt voor je interesse, maar wij werken alleen samen met fashion bloggers. Toch gek, want volgens mij geef ik netjes in mijn mailtje aan wie ik ben en waar ik over schrijf. Namelijk over Beauty, Fashion & Lifestyle. En volgens mij zie ik daar toch echt het woordje Fashion staan. Maar goed, van deze twee voorbeelden kreeg ik tenminste nog een reactie terug! Ik snap dat mensen het druk hebben, en daar heb ik ook alle respect voor. Maar ook ik ben een ondernemer. En ondanks dat ik 40 uur voor een baas werk, mijn blog 24/7 bijhoud en wimperextentions zet neem ik toch de tijd om mijn mails goed te lezen en netjes te beantwoorden. Waarom kunnen anderen dat niet terug doen?
Misschien heb ik toen ik voor de naam Beauty Unboxing heb gekozen daar niet goed aan gedaan. Mensen zien Beauty in de naam staan en geven je gelijk een stempel. O, die schrijft alleen maar over make-up. Maar dat is helemaal niet zo. Ik schrijf over veel meer dan alleen make-up. Ik ben namelijk dol op fashion en vind het ook erg leuk om over lifestyle en interieur te schrijven. Om nog maar te zwijgen over mijn persoonlijke PowerSlim artikelen. Beauty Unboxing is voor mij gewoon een online magazine met verschillende topics zodat iedereen wel iets leuks te lezen heeft.
Ik kan me heel goed voorstellen dat ook andere soorten bloggers hier last van hebben. Kijk maar eens naar de “mamabloggers“. Ik ken genoeg meiden die over het moederschap schrijven maar ook dolgraag schrijven over beauty producten. Helaas krijgen die niet altijd alles voor elkaar omdat ze direct de stempel MAMA hebben gekregen. Alsof je als moeder alleen nog maar met speelgoed speelt?!
Het lijkt misschien een groot zeikfestijn, en misschien is dat het ook wel een beetje. Maar goed, gelukkig zijn er een hele hoor andere leuke dingen aan bloggen!
Ik ben erg benieuwd of jij als blogger ook tegen dit soort vooroordelen aan loopt…
Marije
Ik verbaas mij soms over de onprofessionele mailtjes die pr bureau’s versturen en hoe slecht ze naar sites kijken en inderdaad al op de naam bepalen of een blog geschikt is ja of nee. Qua professionaliteit zijn er nog wel stappen te maken voor sommige bedrijven.
Judith
Ik vind het bloedirritant dat ze echt niet verder kijken. Ik snap dat ze veel aanvragen krijgen, maar als je duidelijk uitlegt wie je bent en wat je doet? Dom hoor. Of die jou een berichtje sturen hoe enthousiast ze zijn over je site, graag willen samenwerken, en dan mail je terug wat ze in gedachten hebben, werken zij alleen met high profile bloggers. Was die mail dan om het in te wrijven? Zijn ze schizofreen?
Lesley
Als ik niks ontvangen mail ik er vaak nog een keer achterna als ik er aandenk. Als ik een soortgelijke mail als jouw ontvang denk ik, jammer voor hun. Je moet dat niet persoonlijk zien denk ik, waarschijnlijk hebben ze het gewoon heel druk. Jammer dat ze niet verder lezen en het is shit dat je daardoor niet aangesloten kan zijn bij het pr bureau van het merk. Het is voor hun een gemiste kans zo zie ik het maar.
Ik vind het eigenlijk vervelender om aanvragen te ontvangen die totaal niet aansluiten bij m’n blog en dan erbij krijgen dat deze samenwerking zo geschikt voor mij is.. Dat bepaal ik dus zelf wel. Niet arrogant bedoeld maar het is nog altijd mijn blog en ik bepaald of het leuk genoeg is of niet.
Zelf heb kwam ik er laatst achter dat bij mij steeds meer in de spam beland, het zou dus ook zo kunnen zijn dat er daardoor aanvragen geweest zijn waar ik nooit op gereageerd heb. Slordig maar zal nu niet meer voorkomen.
Lesley
Oeps net wakker haha wat een fouten in die zinnen
Adinda
Het mafste wat ik ooit kreeg toen ik nog een beautyblog had: ‘sorry, je hebt 100 minder volgers dan onze norm is’… ik zat op 1200 volgers?! Vaste leden die dagelijks keken en een abo op de site hadden. Daarnaast had ik wekelijks meer dan 2500 unieke views en daarvan weer lezers die terugkeerde. Dacht bij mezelf: wat een rare reden om nee te zeggen. Terwijl ik al namen als Sabbon, Body Shop en dergelijke grote namen op de site had staan die mij gratis samples hadden gestuurd om over te schrijven. Jullie al eens meegemaakt??
Angela
Dat is zeker waar, daarom ook mijn naam veranderd van mama’s Lifestyle naar by angela
Sarah
Herkenbaar! Bij sommige pr bureaus sta ik ook alleen bekend als mamablogger terwijl mijn blog zeker over meer dan dat gaat. Misschien was het bij mij ook geen goed plan om de blog Little Family of 3 te noemen …
chucky1012
Je hebt gelijk soms zijn er zulke vreemde reactie’s!
Xoxo
Babs
Dit heb ik nooit meegemaakt.. wel dat ik een merk zocht en dan kom je bij een bureau waar dat merk staat, plus het logo ervan. Dan hoor je dat zij dat merk niet (meer) vertegenwoordigen. Tja, waarom halen ze dat logo dan niet weg, denk ik dan…
Jamey
haha dat snap ik inderdaad ook nooit!
Jolanda
Gelukkig heb ik dit nog niet meegemaakt, maar ik snap zeker hoe frustrerend het kan zijn. Ook al zit er beauty in je naam, ze kunnen toch de moeite nemen om je mail goed te lezen en eventueel je website te bezoeken vind ik.
Tamara TS
Ik kreeg laatst een mailtje van een bedrijf met een aanbod dat goed bij mijn blog zou passen… In eerste instantie dacht ik: Leuk, ik krijg nu al een aanbod. Later dacht ik: Ik schrijf echt over vanalles en nog wat, weet niet eens goed te benoemen wat voor een blogger ik ben, maar juist over dit product schrijf ik niet en ik heb er ook geen verstand van. Uiteindelijk heb ik netjes bedankt voor de opdracht. Ik kan me niet voorstellen dat dit bedrijf goed op mijn blog heeft rondgekeken en heeft gedacht: Die dame moeten we hebben.
Miss
Ik heb dit zelf nog niet meegemaakt omdat ik niet echt pr bureau’s contaceer. Maar ik kan er zeker in komen hoe enorm frustrerend dit is voor jouw! Zeker als je goed beschrijft dat je blog duidelijk wel over beauty, fashion en lifestyle gaat.
hillybillybeauty
Ik vind beauty ook staan voor meer dan alleen make-up en huidverzorging. Beauty kan je ook uitstralen met kleding, sieraden etc. Ik vind persoonlijk dat PR bureaus nav een mail van een blogger ‘verplicht’ zijn even te kijken op de site. Zoveel moeite kost dat toch niet? Beetje rare reactie dan ook van dat bureau naar jou toe.
Mariska
Zodra er iets van beauty in je naam staat denken ze dat dat je main focus is. Ik heb het meer andersom; mijn blognaam is niet zo definiërend dus krijg wel eens mailtjes over de gekste producten. Nja, geen gekke producten, maar wel heeeeel ver gezocht als je naar m’n blog kijkt 😛
Lonneke
Ik kan jouw ergernis en frustratie erg goed begrijpen. Ik loop zelf ook helaas regelmatig tegen dit probleem aan omdat mijn site Nail Passion heet en ze dus gelijk denken dat ik alleen maar over nagels schrijf. Gelukkig Jamey heb jij mij een enorme kans gegeven waar ik tot de dag van vandaag geen spijt van heb en nu kan ik ook weer eindelijk volop schrijven over beauty. Ik vind namelijk beide erg leuk!
Mariska
Zelf heb ik nog niet echt een nare ervaring gehad of een vooroordeel. Wel bijvoorbeeld dat mijn bezoekersaantallen niet hoog genoeg zijn en dat begrijp ik dan wel 🙂
Saraya
Ik heb het ook al eens meegemaakt en daarom heb ik ook mijn blognaam veranderd naar mijn naam en nu kom ik het niet meer zo vaak tegen, maar ik snap je frustratie 🙂
Astrid
Zoals altijd wanneer je probeert jezelf of jouw product te ‘verkopen’ is het aan jou om ervoor te zorgen dat je de ander overtuigt. Om nu op jouw blog een PR- bureau ‘achterlijk bevooroordeeld’ te noemen wanneer ze jouw zienswijze met betrekking tot hun klanten niet delen, lijkt me weinig productief. Het is wellicht beter om te bedenken waar het mis ging en een volgende keer nóg duidelijker te maken waarom jouw blog (en niet die van honderden anderen) geschikt is.
Frustratie mag dan begrijpelijk zijn, om nu jouw beoogde klantenkring als ‘achterlijk bevooroordeeld’ weg te zetten wanneer je hen niet kunt overtuigen jouw een opdracht te gunnen, of zelfs jouw mailtje maar te lezen, getuigt van bijzonder weinig zelfkritiek en professionaliteit.
Jamey
Hi Astrid,
Ik bedoel met dit artikel absoluut niet dat alle mensen en bedrijven ‘achterlijk’ bevooroordeeld zijn. Dat is ook zeker niet mijn intentie om het zo over te laten komen. Bedankt voor je advies! Ik zal dit zeker ten harte nemen.
Liefs,
Jamey
Astrid
Top reactie, Jamey! Dankjewel 😉
Dhini
Herkenbaar! Ik heb ook meegemaakt.
nicole
Er word jammer genoeg vaak niet eens goed gekeken naar waar je precies over schrijft.
Cassandra Pater-Bosman
Oh dit is zooooo herkenbaar lieve schat, we hadden het er van de week nog over haha. Ik met mijn site MOMambition ben maar een “mamablogger”. Nou Nee. Ik ben meer dan alleen een moeder. Ik ben ook een werknemer, een vrouw, een vriendin en naast mijn kind houd ik van talloze onderwerpen waaronder make-up, fashion & interieur. Wat een onzin dat ik alleen maar over moeke dingen zou moeten schrijven. Momambition een online lifestyle (en mama) magazine. Wel vermoeiend hoor. Jij bent ook zeker niet alleen maar een beautyblogger, ik vind bijvoorbeeld jou outfit posts super leuk en je interieur artikelen lees ik ook altijd. Stomme stempels -_-
Mariëlle | Me-licious
haha heel herkenbaar! BIj is het wel eens gebeurd dat een pr bureau een volger aantal aangaf en ik daar al ver boven zat, maar ze gewoon mijn mail niet goed hebben gelezen. Als ik dan later nog eens terug mail op de reactie, je hebt helaas niet voldoende volgers, hoor ik helaas niks meer. Ik vind het jammer dat er niet altijd even professioneel gehandeld wordt. Tenslotte wordt dit wel van ons verwacht. Soms krijg ik ook wel eens te horen dat mijn blog geen niche heeft en daarom niet geschikt is terwijl mijn blog dit wel degelijk heeft. Beauty, health en food. Anyways een grote ramp vind ik het niet, ik doe gewoon wat ik leuk vind en dat is het belangrijkste!