We leven in het tijdperk van de Powervrouwen, Girlbosses en Self Made Women. Stuk voor stuk vrouwen die zelfzeker door het leven gaan en waarvan het lijkt dat ze niet van hun stuk te brengen zijn. Maar… Hoe komt het juist dat ze zo sterk overkomen?

Wel, uiteraard moet je beschikken over de benodigde kennis en inzichten binnen je bepaalde branche als je daar iets in wilt bereiken. Maar er schuilt meer achter wat zo’n Powervrouw zegt. Namelijk wat ze niet zegt.

Jonge vrouw glimlachend voor de camera

Het is geen geheim dat ons lichaam een eigen non-verbale taal voert, die meer laat doorschijnen dan je denkt over hoe je je voelt. Dit door middel van gebaren, mimiek, lichaamshouding, stemgeluid, oogcontact, … Deze soort communicatie is minder bewust dan de verbale communicatie. Maar kan vaak verraden over hoe we ons echt voelen tov die bepaalde beslissing.

Een groot 55% van onze communicatie gebeurt via ons lichaam.

En zelfs meer dan dat, is het vooral de non-verbale communicatie die zorgt voor een eerste indruk van een persoon. De Amerikaanse onderzoeker Mehrabian maakte een schattig naarmate van een onderzoek naar de verhouding, tussen verbaal/non- verbaal gedrag. Daaruit vloeiden volgende resultaten door:

Je boodschap wordt merendeels bepaald door:

  • Lichaamstaal: 55%
  • Stem: 38% 
  • We weten dat onze non-verbale communicatie de doorslag kan geven bij een presentatie, sollicitatiegesprek, confrontatie, spreekbeurt, …Maar ook bij spelen zoals Poker is er meer dan een strategische aanpak nodig. En bij salesdeals in de verkoop vallen we op meer dan “het verkoopsgesprek” alleen. Ook hier is lichaamstaal van groot belang. En over het algemeen kan het ons een meer zelfzekere indruk laten uitschijnen en helpen bij assertiever te zijn.
  • Woorden: slechts 7%

Daarom dat er wereldwijd ook cursussen aangeboden worden, bij zowel eigen- als het herkennen van anderen hun lichaamstaal.

Tips & Tricks om de juiste houding van de Powervrouw in te nemen, en je meeting/ sollicitatie/ salesdeal/… met succes te eindigen:

  • Houding. Rechte rug, kin omhoog, you got what it takes! Power is niet meteen terug te zien in iemand die met een gebogen rug slentert terwijl ze naar de grond kijkt. Hou je rug recht, je blik op je doel, en een glimlach op je gezicht.
  • Oogcontact. Probeer tijdens een conversatie met iemand naar de persoon zelf te kijken, uiteraard moet je niet heel de tijd in de ogen staren zonder af te wijken. Maar het helpt wel om je gesprekspartner aan te kijken als teken van interesse in wat er gezegd wordt. Vind je dit moeilijk? Probeer dan naar de neus te kijken van de persoon voor je.
  • Wees zeker van je keuze. Ook voor de twijfelaars onder ons! Bedenk eerst wat je nu écht wilt, en ga er dan voor! Laat geen ruimte om te aarzelen, uiteraard moet je dit ook in de context bekijken van waar je je bevindt. Toch nog twijfels? Vraag jezelf dan af wat er jou precies zo onzeker maakt. Deze vraag stellen aan jezelf, gaat je helpen om je onzekerheid te overwinnen.
  • Kledij. Draag wat je zelf comfortabel en mooi vindt, binnen de voorschriften van je bedrijf/ meeting/ … Jezelf wurmen in kleren die je eigenlijk niets zeggen zal je geen goed doen. Kies voor iets dat je karakter weergeeft en je die extra push geeft. Probeer ook te vermijden dat je iets voor de eerste keer draagt tijdens een belangrijk gesprek of presentatie. Dit omdat je niet op voorhand kan inschatten hoe het kledingstuk zal vallen. En niets vervelender dan een bandje van je topje dat heel de tijd afvalt, of je rok constant naar beneden te moeten trekken terwijl je een gesprek probeert af te ronden. Is er een stricte dresscode? Maak je outfit dan af met een statement juweel dat toch benadrukt wie je bent.
  • Stem. Zelfverzekerd praten betekent niet dat je daarom moet roepen of over mensen heen praten. Maar als je aan het woord bent, helpt het wel om iets luider dan normaal te spreken. Probeer stopwoorden te vermijden of verbale tics zoals na iedere zin ‘weet je wel’ of ‘snap je’ te zeggen. Praat ook net iets rustiger dan je denkt dat rustig is. Vaak zijn we zo enthousiast dat we net iets te snel gaan spreken (al denken we van niet) dat onze boodschap verloren gaat in dat enthousiasme.
  • Aanvaard jezelf zoals je bent. Doen alsof je zelfverzekerd bent kan de eerste keren wel werken, maar vroeg of laat val je door de mand. Je hebt unieke kantjes, en of je nu goed bent in het spreken voor een grote groep, of in het voorbereiden van een powerpoint, gebruik je unieke kantjes en skills in jouw voordeel. Herinner jezelf aan je kwaliteiten. Vind je dit moeilijk? Maak dan een lijst op van alle realisaties waar je trots op bent, en maak hierbij een overzicht van redenen waarom je denkt dat anderen je een aangenaam persoon vinden. Het is oké om jezelf krediet te geven daar waar je het verdiend. Meer dan oké zelfs, het is nodig. Omarm je positieve en negatieve kanten, en probeer een manier te vinden waarop je de twee in balans kan brengen.
  • Bereid je voor.  Heb je binnenkort een belangrijk gesprek of presentatie? Een salesdeal die je moet afsluiten, of een uitnodiging voor gesprek voor je droombaan? Bereid je voor! Dit is de beste manier om op voorhand de zenuwtrekjes, verbale tics, en frullende handen uit je houding te halen. Doe dit met een vriendin over een drankje, of ’s avonds bij het koken gauw.

De belangrijkste tip  van allemaal: geloof in jezelf! Uiteraard hebben we allemaal wat kantjes aan onszelf die we niet zo fijn vinden. Maar die mogen de positieve kanten en skills niet overschaduwen! Heb jezelf lief, en ga ervoor!

Bron foto’s Storymakers event door @Chris König & @Purpose Lab Amsterdam